Informatie – Kortsluiting en stekkerproef
Helaas hebben de meesten van u wel eens te maken gehad met kortsluiting. Vaak is het wel duidelijk wat de boosdoener is, op het moment dat er kortsluiting optreedt. Als alles goed werkt maar de stroom uitvalt op het moment dat je de stofzuiger inschakelt, is dat vaak al reden genoeg om op zoek te gaan naar een nieuwe stofzuiger.
Soms is het echter niet altijd even duidelijk. In die gevallen kan de stekkerproef praktisch zijn. Met de stekkerproef kunt u vaak in een mum van tijd achterhalen waardoor de kortsluiting is ontstaan. We geven hiervoor een stappenplan.
- Schakel allereerst alle groepen in de meterkast uit. In sommige gevallen moeten de zekeringen van de groepen verwijderd worden.
- Haal overal in de woning de stekkers uit de stopcontacten. Vergeet niet de CV ketel, wasmachine, enzovoorts, en ook zeker niet de installaties in de schuur, kelder of opslagruimte.
- Schakel de aardlekschakelaar weer in en zet één voor één de groepen weer aan.
- Schakel nu alle apparaten die u in stap 2 hebt uitgeschakeld, weer in. Wacht tot het apparaat echt duidelijk aan staat alvorens u naar het volgende apparaat gaat.
- Als de aardlekschakelaar nu opnieuw uitvalt, is de kans heel groot dat het laatst ingeschakelde apparaat de boosdoener is en gerepareerd of vervangen dient te worden.
- Volg het hele proces opnieuw, zonder het apparaat uit stap 5.
- Valt de stroom nu nog steeds uit? Waarschijnlijk is er sprake van overbelasting of zit er iets niet goed in uw installatie.
Mocht het probleem in uw installatie blijken te zitten of durft u het bovengenoemde stappenplan niet goed aan? Neem dan contact met ons op via de contact pagina of via nummer 085-1304670.